Nu var det dags för mig att ta en uppdaterad promenad runt stationsområdet. Jag missade invigningen av Hisingsbron, eftersom jag drabbades av Covid. Egentligen gjorde det inte så mycket, Hisingsbron är ju inte färdigbyggd än!
Vid Nils Ericsonplatsen byggs det för fullt, spår som kommer ner från Hisingsbron mot Nordstan och längst bort vid terminalen mot Gullbergsvass var marken åter täckt. Under Skansen Lejonet har man byggt en tunnel som förbinder Västlänken från Olskroken mot centralen. Från Skansen Lejonet har man också bra vy mot Gullbergsvass. Nu är det mest betong, men här kommer Göteborgs stad att bygga verksamheter och bostäder.
En promenad uppför bron är mycket lättare än att promenera på den gamla Götaälvbron, eftersom Hisingsbron är lägre och mer långsträckt. Endast den norra gång- och cykelbanan är öppen än så länge. Bussar och spårvagnar kör fortfarande på Götaälvbron. För att spårvagnarna ska kunna köra på Hisingsbron, måste Götaälvbron rivas så att Hisingsbrons körbanor kan fogas samman mot Östra Hamngatan.
I Gullbergsvass, granne med den nya fastigheten Platinum, som är klar utvändigt, rivs Skanska fastigheter och byggmaterial härifrån kommer att återvinnas. Vad blir det här istället? Hänger det ihop med den antagna detaljplanen att bygga verksamheter och bostäder i Gullbergsvass?
Jag promenerade också mot Kvarnberget och tittade ner mot tunneln som kommer att gå under. För tillfället var gropen vattenfylld. Jag kunde läsa här att det har pågått en del intressanta arkeologiska utgrävningar, som ger en bild av hur de tidiga göteborgarna levde.
Ta gärna själva en promenad, om ni bor i närområdet! Men det går lika bra att titta på bildspelet här!
Sist, men inte minst, många gratulationer till Göteborg som fyller 400 år den 4 juni!