Som vanligt, kommer mina inlägg oregelbundet. Men som sagt, infrastruktur och byggnation tar tid och förändringarna måste synas på bild också!
Nu var det ändå dags, fint väder och det finns en del att visa. Nu är spåren efter Götaälvbron i princip borta. Där bron fanns, finns nu istället parkeringsplatser.
Nedanför Hisingsbron och vid Nordstan har marken täckts och arbetena med Västlänken sker under mark. Det är mer spännande att se förändringarna vid Järntorget och vid Masthuggskajen. På första Långgatan har man rivit parkeringshuset och där bygger man för fullt. Det är också en del av nya Masthugget. Kontorshuset Vågen är spännande att fotografera ur flera vinklar. Den gör sig fin mot den blå himlen. Stena Line har en ny hög fastighet, framför Danmarksterminalen. Än så länge ligger både Danmarksterminalen och Tysklandsterminalen kvar i sina gamla lägen. En utredning pågår med inriktning på att bägge färjelägena ska flyttas till Arendal under 2027.
På Masthuggskajen har man börjat med grundläggningen av halvön. Man beräknar att grundläggningen ska vara klar hösten 2025. Från början var det meningen att bygga på Götatunnelns tak, men det visade sig att det inte finns förutsättningar för en tät bebyggelse just där och därför behöver man mer mark att bygga på. Målet är att bygga kontor, verksamhetslokaler och bostäder närmare vattnet. I vattnet står en solcell på ett betongfundament. Undrar vilken nytta den gör där?
Från kajen ser man mot Lindholmen, med dess kranar och Karlatornet. Karlatornet är just nu 183 meter högt och är nu på våning 58. Det är en bra bit kvar till 245 meter och 73 våningar.
Se bilderna nedan: