Den 28 november åkte jag till stan för att se om jag kunde skönja någon utveckling av Grand Central och av Masthuggskajen efter mina besök den 16 september och den 2 oktober (https://www.sluk.se/vastlanken-centrum/, https://www.sluk.se/promenader-utmed-vastlanken-haga-och-korsvagen-samt-utmed-masthuggskajen/).
Deletappen Kvarnberget är nu helt färdigställd och marken har överlämnats till Göteborgs stad för projektering och byggnation. Deletappen är viktig för att kunna öppna station Grand Central 2026. Kvarnberget kommer att fungera som en säckstation, där tågen vänder, i avvaktan på att deletapperna Haga och Korsvägen blir klara, se bilderna i bifogade galleri. Läs mer om det hos Trafikverket, https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/deletapp-kvarnberget/
Eftersom jag tidigare har visat framsidan på den blivande Grand Central, visar jag nu även vad som händer bakom terminalen.
Nordstan har börjat att bygga en ny del med handel som kommer att angränsa till Grand Central. Jag undrar om det verkligen behövs mer handel? Kommer Nordstan att dominera i Göteborg så att det finns risk att andra delar i stan inte kommer att klara sig?
Byggnationen av Masthuggskajen fortgår och där bygger och erbjuder Riksbyggen nya bostäder, parallellt med Masthuggstorget.
Götatunneln vid Järntorget är avstängd i bägge riktningar då byggnationen av Masthuggskajen pågår. Tunneln är avstängd t om hösten nästa år. En ny park ska skapas ovan Götatunneln.
Mer fina och intressanta bilder från denna promenad finns i galleriet nedan. Peka på bilderna så finns det text till dem. Vet ni att det finns muralmålningar högst upp på Nordstans parkeringshus?