Under förra veckan, mellan den 16-19 mars öppnades Gullbergstunneln successivt för trafiken. Sedan november 2019 var den norrgående tunneln öppen och nu öppnades den södergående.
Riksväg E45 har sänkts ca 6 meter mellan Stadstjänaregatan och Falutorget. Halva sträckan har överdäckats och det är Gullbergstunneln. Tunneln sträcker sig från Nya Hisingsbron till Torsgatan. I framtiden kan det vara aktuellt att överdäcka hela sträckan.
Gullbergstunneln är en förutsättning för att Hisingsbron ska kunna byggas. Nedsänkningen ger också förutsättningar för att man ska kunna bygga ovanpå tunneln. Planen är att både bygga kontor och bostäder.
Marken ovanpå Gullbergstunneln är inte iordninggjord ännu. Enligt trafikverkets information kommer marken att säljas till olika exploatörer som tillsammans med Göteborgs stad kommer att planera hur det ska se ut. Göteborgs kommunstyrelse beslutade den 17 mars att gå vidare med en detaljplan om Gullbergsvass till kommunfullmäktige . Planförslaget omfattar fem högre byggnader, vara den högsta ger möjlighet att bygga ca 36 våningar.
Göteborg kommer sannolikt att omgärdas av många skyskrapor som förändrar den nuvarande stadsbilden rejält! Jag funderar på vad som är hållbart samhällsbyggande i det långa perspektivet. Kommer folk att vilja bo tätt eller flyttar de som har råd och möjligheter till områden närmare naturen? Hur samplanerar man fysiskt hållbart med socialt hållbart och är det ens möjligt?