Publicerad den

Uppdatering av Mölnlycke Centrum och av Mölnlycke fabriker

Nu var det längesen jag besökte Härryda kommun, sist i oktober 2021 och naturligtvis har mycket nytt byggts och blivit klart.

Redan tidigare har inflyttning skett i Mölnlycke fabriker och nu återstår några kvarter. Snart får Friskis&Svettis nya lokaler i området. Förutom att bygga bostäder, sker även en del arbeten med vägar och med vatten- och avlopp (https://www.harryda.se/byggaboochmiljo/aktuellabyggprojekt/molnlycke/byggprojektiomradetmolnlyckefabriker). Man har också byggt några lekplatser i området.

Efter besöket i Mölnlycke fabriker, körde jag mot Långenäs och fotograferade stenbrottet på andra sidan Landvettersjön. Där har en del också hänt sen sist! Nu ser man att det nya området Wendelstrand ta form. Det blir ca 1000 nya bostäder, restaurang, coworking och gym. Ansvariga är Next Step Group och BRA Bygg, https://wendelstrand.nextstep.se.

I Mölnlycke centrum är Bontop klart och inflyttning har redan skett under förra året. I gatuplanet har Lidl öppnat ett stor matbutik. Jag kunde skymta att det finns gym för de boende ovanför matbutiken. Några butikslokaler är tomma, men skyltar visar att det snart kommer att finnas verksamheter även där.

Här kan du se bilder från mitt besök i oktober 2021 i Härryda kommun: https://www.sluk.se/vad-hander-i-harryda-kommun/

I galleriet nedan finns aktuella bilder från mitt besök:

Relaterade bilder:

Publicerad den

Höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås

Trafikverket gör ett omtag i tidigare utredningar av höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås. En lokaliseringsutredning  påbörjas efter sommaren.  En cirka 6 mil dubbelspårig järnväDubbelspår i Mölnlycke, här stannar regiontågetg planeras för höghastighetståg och snabba regionaltåg mellan Göteborg och Borås.  Hastigheten blir ca 250 kilometer i timmen. Trafikverket vill  förbättra kommunikationer till Landvetter flygplats och mellan de två största städerna i regionen. När lokaliseringsutredningen är avslutad, ska trafikverket göra en järnvägsutredning.  Det innebär att en byggstart kan ske tidigast om sex år.

Det är många frågor som måste lösas, vilka dragningar av järnvägen som ger bäst nytta och vilken påverkan de kommer ha på omgivningen, samt vilka som kommer att finansiera hela eller delar av banan. Intressant blir att följa om Landvetter södra, som Härryda kommun planerar som nytt samhälle för 25 000 nya invånare, kommer att få en station och hur den kommer att finansieras.

Relaterade bilder: