Vid årsskiftet 2020/2021 öppnas Marieholmstunneln, se aktuella bilder och från 2017 och2018
Källa: SLUK samhällsutveckling
Följ mig och se fotografier då och nu i göteborgsregionen! Kommer man i framtiden tycka att ett tätare samhälle är lika med hållbart?
Källa: SLUK samhällsutveckling
Återigen när vädret tillät, promenerade jag dit kameran vägledde mig. Nu i februari har vi inte haft så många fina dagar så det gäller att passa på! Det blev en promenad utmed Säveån och över Götaälv, på gång- och cykelbanan för att se hur långt man har kommit med Marieholmstunneln. Aktiviteterna ovan vattnet förefaller att vara avslutade. Väganslutningar på bägge sidan om älven pågår och den på Ringön ser i stort sett att vara klar.
Mariehomstunneln kommer att avlastaTingstadstunneln. Tunneln ansluterE45 Marieholm och Partihallsförbindelsen, Röde Orm med E6 Tingstadsmotet och Ringömotet på Hisingen. enligt Trafikverket öppnas tunneln vid årsskiftet 2020/2021. Se gärna även på bilderna som är tagna från 2018 och 2019.
En solig fredag i mitten av januari tog jag en lång promenad och dokumenterade hur infrastrukturarbetet har fortskridigt i Göteborg. Sammanlag blev den en promenad, med lite kollektivtrafik på ca 5 timmar. Först åkte jag till Gamlestaden och började att promenera på gång- och cykelvägen till Hisingen. Det är fantastiskt att kunna gå till Hisingen på mindre än 15 minuter!
Jag fotograferade från gång- och cykelvägen hur arbetet pågår med Marieholmstunneln, men de stora skillnaderna finns ju under älven, se bilder från Marieholmsförbindelsen.
Jag återvände till Gamlestaden och fotograferade reflexerna från trappan på torget och tog en god fikapaus. Därefter var det lite för långt att gå till Centralen och därför valde jag spårvagnen.
En promenad över Götaälvsborgsbron visar att mycket har förändrats sedan jag fotograferade första gången under vintern 2017. Det är intressant att följa utvecklingen och hur det kommer att bli när bron blir klar! Hur kommer trafiken att fungera med en lägre bro än den befintliga?
Under hösten 2018 var Götatunneln avstängd för trafik på grund av överdäckningen av RV E45. Den öppnades åter i december men arbeten på riksvägen påverkar trafiken i mycket stor utsträckning. På fredagens eftermiddag bildades långa köer på bägge sidor om vägen.
Promenaden gick mot Falutorget, för att se vad har hänt med området där Gasklockan fanns. Det används för tillfället som depå för byggnadsmaterial.
Efter Falutorget tog jag bussen tillbaka mot centrum. Klockan var ca 16 och normalt tar resan ca 5 minuter, men nu tog den ca 30 minuter, längre tid än att gå! Men jag var en aningen trött efter min långa promenad och ansåg mig vara värd att åka bussen tillbaks mot stan.
Skymningen lade sig över älven och det var vackert. På avstånd syntes Götaälvsborgsbron och några svanar höll till vid kajkanten.
I bildspelen under sidan ”Bilder” finns fler fotografier och du kan se hur det såg ut under 2017 och hur det har byggts till och med januari 2019.