Publicerad den

2023-10-06 Godstågsviadukten i Olskroken är färdiggjuten

Nu var det väldigt länge sen jag skrev något här. Det beror främst på att jag vill visa på förändringar på bild. Visst händer det mycket hela tiden med Västlänken och andra infrastrukturprojekt, men man jobbar under mark, vilket inte är tillgängligt för mig att visa.

Jag har tidigare visat bilder från Olskroken, Hamnbanan och jag har väntat på att viadukten ska byggas samman. Den 25 september skrev Trafikverket att viadukten är färdiggjuten, https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/olskroken-planskildhet/nyheter-for-olskroken-planskildhet/2022/godstagsviadukten-ar-fardiggjuten/

Jag har nu tagit några bilder därifrån. De är inte drönarbilder, utan jag har klättrat upp på berget framför bostadshusen för att försöka få så bra bilder som möjligt. När man fotograferar, för man inte vara rädd för obekväma situationer !

Här visar jag också tidigare bilder:

Relaterade bilder:

Publicerad den

2022-01-28 Västlänken och Hamnbanan i Olskroken

Vid två tidigare tillfällen har jag berättat om planskildheterna i Olskroken, november 2019 och november 2020 ( https://www.sluk.se/wp-admin/post.php?post=5452&action=edit och https://www.sluk.se/wp-admin/post.php?post=3122&action=edit). Drygt ett år har passerat sedan sist och nu var det läge att ta en titt igen.

Ombyggnaden görs för att öka framkomligheten för all tågtrafik till och från Göteborg. Den ska vara klar för trafikering vid årsskiftet 2025/2026. Det är ett stort och omfattande arbete med sex järnvägsbroar, en gångbro och 10 000 meter enkelspår. Här möts Bohusbanan, Norge/Vänerbanan och Västra stambanan mot Göteborgs central och dessutom godstrafiken som kommer från olika håll, från Sävenäs rangerbangård, Hamnbanan, Gullbergsvass och från Västkustbanan.

Trafikverket berättar att hösten 2021 var det tuffaste och mest intensivaste året hittills. Mycket mer kommer att hända i år, bl a förstärkning av mark mellan Fåfängans bro och Åbromotet , armering och gjutning av brofästen. Mer finns att se i Trafikverkets video https://youtu.be/mE_x2wx6n1Q

Här nedan kan du se bilder från Olskroken och Gamlestaden.

Relaterade bilder:

Publicerad den

2020-11-25 Vad händer i Olskroken och på Västlänken Östra etableringen?

Det var drygt ett år sedan som jag var i Partihallarna och jag har väntat på att kunna visa på utvecklingen om den planskilda korsningen i Olskroken. Nu händer det mer och man kan se hur ramperna över marken byggs. Balklyften är på plats sedan i oktober. Här bygger man järnväg för godstågen mot hamnen och järnväg mot centrum och samordnar med Västlänken, som går vidare i tunnel under Skansen Lejonet. Här kan du läsa vad som hände för ett år sedan: Spårbyte i Olskroken mellan den 17 oktober och 3 november

Olskrokens planskildhet byggs

När jag ändå var så nära Skansen Lejonet, fortsatte jag dit för att se hur Östra Etableringen Västlänken är nu! Det mesta pågår nog under marken och det är inte så händelserikt ovan mark längre.

Västlänken, Östra Etableringen

Mot Svingeln kan jag se det nya kontorsfastigheten Vesta som är 25 våningar hög. I Gårda byggs ett ännu högre kontorsfastighet, Citygate, som byggs av Skanska. Det blir Nordens högsta högsta kontorshus med 36 våningar.

Kontorsfastigheten Vesta är till vänster, den röda öga byggnaden. till höger syns det som kommer att bli Citygate.

I inlägget i länken här finns andra bilder från Skansen Lejonet mot kontorsfastigheterna, En vandring i Göteborg den 24 augusti.

Fler bilder finns här:

Hela Göteborg är en byggarbetsplats och det är besvärligt att komma fram och även passera Göteborg. Dessvärre måste vi också anpassa oss till pandemin, vilket begränsar vår rörelsefrihet och vi förväntas att köra bil mer än att åka kollektivt! Vi behöver vara tålmodiga i väntan på att pandemin försvinner och att infrastrukturen i Göteborg blir klar!

Relaterade bilder: