Publicerad den

bLink och Hamnbanan i Olskroken

Jag har besökt konstverket bLINK några gånger och har också berättat om det i tidigare inlägg. Kostnaderna för Västlänkens konstverk blir dyrare än beräknat. Den ursprungliga kostnaden för de tre verken var 32 miljoner och beräknas nu uppgå till 70 miljoner kronor. bLINK har hittills kostat ca 30 miljoner kronor och då är den ännu inte klar! Målsättningen är att konstverket ska bli klart under året, återstår att se nu när vi närmar oss årsskiftet! Nu har man lagt ut rosa stenbumlingar och förberett gång- och cykelytor, som förmodligen kommer att målas rosa. Jag undrar om det är många som uppfattar konstverket som en rosa ljuskägla?

Statens konstråd säger att 1% av infrastrukturens kostnader ska gå till konstverk och Västlänkens konst kommer inte upp till det (Västlänken har blivit dyrare).

Den här dagen passerade jag också Gamlestaden och visar delar av Hamnbanan som är klar sedan i september.

På Marieholmsgatan, granne med Optimera samlas sjöfåglar på betongplattan. Alla utom en flög bort en bit när jag närmade mig. Tre röda skorstenar tronar upp framför Röde Orm.

Relaterade bilder:

Publicerad den

Se bildspel om Marieholmsförbindelsen januari 2017-december 2020!

Nu är Marieholmstunneln i bruk, som jag berättade om i förra inlägget. Jag har följt bygget från januari 2017 till december 2020 och jag har visat många fotografier om det. Nu har jag sammanställt ett bildspel med 70 bilder för hela perioden, som kan ses här:

Relaterade bilder:

Publicerad den

2020-11-25 Vad händer i Olskroken och på Västlänken Östra etableringen?

Det var drygt ett år sedan som jag var i Partihallarna och jag har väntat på att kunna visa på utvecklingen om den planskilda korsningen i Olskroken. Nu händer det mer och man kan se hur ramperna över marken byggs. Balklyften är på plats sedan i oktober. Här bygger man järnväg för godstågen mot hamnen och järnväg mot centrum och samordnar med Västlänken, som går vidare i tunnel under Skansen Lejonet. Här kan du läsa vad som hände för ett år sedan: Spårbyte i Olskroken mellan den 17 oktober och 3 november

Olskrokens planskildhet byggs

När jag ändå var så nära Skansen Lejonet, fortsatte jag dit för att se hur Östra Etableringen Västlänken är nu! Det mesta pågår nog under marken och det är inte så händelserikt ovan mark längre.

Västlänken, Östra Etableringen

Mot Svingeln kan jag se det nya kontorsfastigheten Vesta som är 25 våningar hög. I Gårda byggs ett ännu högre kontorsfastighet, Citygate, som byggs av Skanska. Det blir Nordens högsta högsta kontorshus med 36 våningar.

Kontorsfastigheten Vesta är till vänster, den röda öga byggnaden. till höger syns det som kommer att bli Citygate.

I inlägget i länken här finns andra bilder från Skansen Lejonet mot kontorsfastigheterna, En vandring i Göteborg den 24 augusti.

Fler bilder finns här:

Hela Göteborg är en byggarbetsplats och det är besvärligt att komma fram och även passera Göteborg. Dessvärre måste vi också anpassa oss till pandemin, vilket begränsar vår rörelsefrihet och vi förväntas att köra bil mer än att åka kollektivt! Vi behöver vara tålmodiga i väntan på att pandemin försvinner och att infrastrukturen i Göteborg blir klar!

Relaterade bilder: