Publicerad den

Promenader utmed Västlänken Haga och Korsvägen samt utmed Masthuggskajen

Så var det dags igen att se om man med blotta ögat kan se några förändringar i Västlänkens utbyggnad och utmed Masthuggskajen. Masthuggskajen besökte jag vid två tillfällen den senaste 1 oktober, två veckor efter första besöket.

Peab har fått uppdraget att bygga deletappen Haga Rosenlund. Peab ska bygga en underjordisk pendeltågsstation som är 250 m lång. Jag har tidigare berättat om förseningar i bygget i i den här länken finns mer om Haga https://www.sluk.se/vastlanken-haga-blir-kraftigt-forsenat/.

Det är roligt när man kan skoja att det bor ett bergtroll under Rosenlundsbron.

På Masthuggskajen byggs halvön och fundament fraktas från Frihamnen. Halvön blir 20 000kvm och kommer att bebyggas med bostäder, kontor och parker.

Deletapp Korsvägen pågår och man bygger tunnel under Liseberg.

I bildspelet nedan finns mer information om dessa stora projekt.

Relaterade bilder:

Publicerad den

Västlänken Centralen från ovan!

För två veckor sedan promenerade jag med min kamera i stan och funderade på hur jag skulle kunna visa något nytt, som inte allmänheten ser bakom staketen. Jag har ingen drönare och jag tittade högt upp för att se vad som kunde vara möjligt.

Det blev några bilder uppifrån! Här ser man att tunneln håller på att täckas med tak. Trafikverket hade pressträff den 11 april och sa att den ursprungliga planen för västlänken Centralen håller. ”I december 2026 kommer delar av Västlänken stå färdig, då Station Centralen öppnas som en så kallad säckstation med fyra spår där tågen kan vända. 
Den del av Västlänken som kommer stå klar 2026 sträcker sig från E6:an i Olskroken in i Centralenområdet och genom Kvarnberget. Den inkluderar fyra nya järnvägsspår och en helt ny station.”https://via.tt.se/pressmeddelande/3435991/bilder-i-samband-med-presstraff-goteborg-central?publisherId=44450&lang=sv. Här är en illustration på hur stationen Centralen kommer att bli.

I nästa bild visar jag att Västlänken Centralen och Kvarnberget har blivit ett. Den 22 mars berättade trafikverket att de drog upp spontplankor som skiljt deletapp Centralen och deletapp Kvarnberget åt. https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/nyheter-for-projekt-vastlanken/2024/mars/milstolpe-for-vastlanken-nu-mots-centralen-och-kvarnberget/.

I galleriet nedan finns fler intressanta bilder om Västlänken Centralen:

Relaterade bilder:

Publicerad den

Västlänken ovan mark, från Olskroken till Korsvägen

Det var väldigt länge sedan som jag följde upp vad som händer med Västlänken. Nu var det dags! Jag har läst och sett att det finns intressanta platser att dokumentera ovan mark. Det hade varit roligt att få följa med på en tur i tunnlarna, men det är få förunnat!

Det var tidig förmiddag och dimman låg över älven. Jag klättrade upp för en bergknalle i Olskroken, för att visa hela Olskroksbron, som nu är sammangjuten. Sen körde jag till Skansen Lejonet, vilket inte var helt enkelt att hitta dit. Gps:en var inte uppdaterad och gav felaktiga instruktioner. Från Skansen Lejonet ser man tunnelingången, som fortsätter in under berget.

I Östra entreprenaden är schakten täckta, även mycket vid Centralstationen och i Haga. I Haga är Rosenlundskanalen öppen igen. Hoppas att Paddan kan börja köra där i mars! När man passerar Rosenlundsbron, hör man ett brummande. Det ska vara ett bergtroll som har fått ett tillfälligt boende där!

Nedanför Sankt Eriksgatan, vid Operan och vid Korsvägen är schakten öppna och aktiviteterna är inte lika många som vid stationsområdet och vid Olskroken.

Vill du veta mer, så titta på bilderna här och läs mer :

Relaterade bilder: