Spårbyte i Olskroken under oktober
Källa: Spårbyte i Olskroken mellan den 17 oktober och 3 november
Följ mig och se fotografier då och nu i göteborgsregionen! Kommer man i framtiden tycka att ett tätare samhälle är lika med hållbart?
Spårbyte i Olskroken under oktober
Källa: Spårbyte i Olskroken mellan den 17 oktober och 3 november
Jag har uppdaterat hur långt man har kommit med Västlänken i Göteborg. Här börjar jag på Korsvägen och följer Södra vägen en bit mot Mölndalsvägen och visar tunnelbygget och plank som har satts upp och smyckats.
Därefter fortsätter jag med spårvagnen genom den befintliga tunneln och hamnar på Södra Allèvägen. Jag promenerar vidare mot Rosenlund och jämfört med tidigare bilder därifrån kan man inte direkt se skillnader, trots påtagligt mycket arbeten.
Slutligen har jag kommit till Stenpiren och Skeppsbron och man ser ytterligare plank som har smyckats färgglatt. Solstolarna finns kvar trots att hösten har anlänt.
Jag tog en promenad i mitten av september vid stationsområdet i Göteborg, för att se hur långt byggnationen av Hisingsbron, väg E-45 och västlänken har fortskridit. Man kan se i jämförelse med bilderna från i våras att det har skett mycket! Det var vackert väder och det var fint att fotografera.
Hisingsbron ska vara klar till Göteborgs jubileum 400 år, under år 2021. Då kommer Götaälvbron vara ersatt av Hisingsbron. Det är intressant att följa om tidsplanen håller! På samma sida som Nordstan, har man nu asfalterat en del av vägbeläggningen. Någon synlig bro över älven finns ännu inte.
Parallellt sker överdäckningen av E-45. Överdäckningen blir nordöst om Götatunneln. Det räcker inte att bara bygga infrastruktur. Här byggs det kontorsfastigheter samtidigt, bara några meter ifrån Hisingsbron.
Vid centralstationen och Nils Ericsonplatsen, ett hundratal meter från Hisingsbron sker arbeten med Västlänken. Det mesta kommer att ske under mark. Här kommer regiontågen att ankomma centralstationen norrifrån.