Vid två tidigare tillfällen har jag berättat om planskildheterna i Olskroken, november 2019 och november 2020 ( https://www.sluk.se/wp-admin/post.php?post=5452&action=edit och https://www.sluk.se/wp-admin/post.php?post=3122&action=edit). Drygt ett år har passerat sedan sist och nu var det läge att ta en titt igen.
Ombyggnaden görs för att öka framkomligheten för all tågtrafik till och från Göteborg. Den ska vara klar för trafikering vid årsskiftet 2025/2026. Det är ett stort och omfattande arbete med sex järnvägsbroar, en gångbro och 10 000 meter enkelspår. Här möts Bohusbanan, Norge/Vänerbanan och Västra stambanan mot Göteborgs central och dessutom godstrafiken som kommer från olika håll, från Sävenäs rangerbangård, Hamnbanan, Gullbergsvass och från Västkustbanan.
Trafikverket berättar att hösten 2021 var det tuffaste och mest intensivaste året hittills. Mycket mer kommer att hända i år, bl a förstärkning av mark mellan Fåfängans bro och Åbromotet , armering och gjutning av brofästen. Mer finns att se i Trafikverkets video https://youtu.be/mE_x2wx6n1Q
Här nedan kan du se bilder från Olskroken och Gamlestaden.