Publicerad den

2022-01-28 Västlänken och Hamnbanan i Olskroken

Vid två tidigare tillfällen har jag berättat om planskildheterna i Olskroken, november 2019 och november 2020 ( https://www.sluk.se/wp-admin/post.php?post=5452&action=edit och https://www.sluk.se/wp-admin/post.php?post=3122&action=edit). Drygt ett år har passerat sedan sist och nu var det läge att ta en titt igen.

Ombyggnaden görs för att öka framkomligheten för all tågtrafik till och från Göteborg. Den ska vara klar för trafikering vid årsskiftet 2025/2026. Det är ett stort och omfattande arbete med sex järnvägsbroar, en gångbro och 10 000 meter enkelspår. Här möts Bohusbanan, Norge/Vänerbanan och Västra stambanan mot Göteborgs central och dessutom godstrafiken som kommer från olika håll, från Sävenäs rangerbangård, Hamnbanan, Gullbergsvass och från Västkustbanan.

Trafikverket berättar att hösten 2021 var det tuffaste och mest intensivaste året hittills. Mycket mer kommer att hända i år, bl a förstärkning av mark mellan Fåfängans bro och Åbromotet , armering och gjutning av brofästen. Mer finns att se i Trafikverkets video https://youtu.be/mE_x2wx6n1Q

Här nedan kan du se bilder från Olskroken och Gamlestaden.

Relaterade bilder:

Publicerad den

2021-05-24 En promenad utmed Västlänkens stationsområde och på Hisingsbron

Nu var det dags för mig att ta en uppdaterad promenad runt stationsområdet. Jag missade invigningen av Hisingsbron, eftersom jag drabbades av Covid. Egentligen gjorde det inte så mycket, Hisingsbron är ju inte färdigbyggd än!

Vid Nils Ericsonplatsen byggs det för fullt, spår som kommer ner från Hisingsbron mot Nordstan och längst bort vid terminalen mot Gullbergsvass var marken åter täckt. Under Skansen Lejonet har man byggt en tunnel som förbinder Västlänken från Olskroken mot centralen. Från Skansen Lejonet har man också bra vy mot Gullbergsvass. Nu är det mest betong, men här kommer Göteborgs stad att bygga verksamheter och bostäder.

En promenad uppför bron är mycket lättare än att promenera på den gamla Götaälvbron, eftersom Hisingsbron är lägre och mer långsträckt. Endast den norra gång- och cykelbanan är öppen än så länge. Bussar och spårvagnar kör fortfarande på Götaälvbron. För att spårvagnarna ska kunna köra på Hisingsbron, måste Götaälvbron rivas så att Hisingsbrons körbanor kan fogas samman mot Östra Hamngatan.

I Gullbergsvass, granne med den nya fastigheten Platinum, som är klar utvändigt, rivs Skanska fastigheter och byggmaterial härifrån kommer att återvinnas. Vad blir det här istället? Hänger det ihop med den antagna detaljplanen att bygga verksamheter och bostäder i Gullbergsvass?

Jag promenerade också mot Kvarnberget och tittade ner mot tunneln som kommer att gå under. För tillfället var gropen vattenfylld. Jag kunde läsa här att det har pågått en del intressanta arkeologiska utgrävningar, som ger en bild av hur de tidiga göteborgarna levde.

Ta gärna själva en promenad, om ni bor i närområdet! Men det går lika bra att titta på bildspelet här!

Sist, men inte minst, många gratulationer till Göteborg som fyller 400 år den 4 juni!

Relaterade bilder:

Publicerad den

2021-02-09 En vandring i staden för att se nytt om Västlänken

Det är mulet med svagt ljus, rått och blåsigt väder. Vid Gullbergskajen blåser det riktigt rejält! Det är minus 6 grader och när det blåser, känns det mycket kallare!

Vid Gullbergsvass verkar Platinan ha fått klart sin glasfasad. På Hisingsbrons planskilda korsning mot Östra Hamngatan pågår för närvarande inga jobb. Snön yrar där, men jag kan se rälsen som spårvagnarna kommer att köra på. Vi får se om det blir klart i år eller om det blir förseningar.

Det är så himla kallt att fotografera idag, så jag går snabbt till Nils Ericsonterminalen och ser ut genom fönstret längst bort, vad som händer där.

För att värma mig lite mer, passerar jag genom Nordstan och kommer till Brunnsparken. Här är det populärt att ta selfie vid det röda Hjärtat, mot Lejontrappan. Jag går vidare mot kanalen och ser att vattnet har frusit. Det blir några bilder, från Södra Hamngatan mot Tyskbron, men de skulle nog göra sig bättre på kvällen när belysningen är på. Jag får åka tillbaks en annan kväll!

Nu promenerar jag mot Hagakyrkan och ser ett väldigt stort träd i Nya Allén som har stöttats upp. Kan det vara en Alm eller en Bok? Kan den vara Kärleksalmen?Jag hoppas att den får vara kvar!

Nedanför Hagakyrkan pågår fortsatta arbeten med station Haga. Sprängkullsgatan är sedan tidigare avstängd för trafik, se bilden ovanför rubriken.

Nu är händerna väldigt kalla och jag drar mig för att byta objektiv. Det får bli som det blir! Tillbaks mot bilen på Gullbergskajen passerar jag Stenpiren och Lilla Bommen. Älven flyter klart, men även en del isflak flyter mot havet. Den sista bilden blir mot Lilla Bommen och Läppstiftet. Bakom Götaälvbron syns Hisingsbrons Pyloner trona mot himlen.

Relaterade bilder: