Publicerad den

Västlänken Korsvägen vid Liseberg

I lördags var jag på Korsvägen och tittade ner i schaktet där de spränger för tunnlarna. Gummimattor var placerade på berget och en stödpelare var borttagen. Det är inte så mycket intressant att visa från utsidan, men det skulle var spännande att få se vad som pågår i berget!

Jag har inte visar något tidigare vad som händer vid Rondo och bakom Liseberg och nu var det läge för det. Under 2023 blev akvedukten vid Mölndalsån klar och där under schaktar man för tunneln som går vidare mot Mölndal . I huvudbilden ser man väggarna på akvedukten bakom bron. Enligt Trafikverket har man försökt att efterlikna de naturliga förhållandena för att inte påverka djurlivet för mycket . Det har man gjort genom att lägga grus på botten för att efterlikna en naturlig botten och som skapar olika hastigheter på vattnet som flödar genom akvedukten. Bakom Liseberg fortsätter schaktningen väster och österut.

Förhoppningsvis håller tidsplanen att stationen kommer att vara klar 2030/2032.

Relaterade bilder:

Publicerad den

Promenader utmed Västlänken Haga och Korsvägen samt utmed Masthuggskajen

Så var det dags igen att se om man med blotta ögat kan se några förändringar i Västlänkens utbyggnad och utmed Masthuggskajen. Masthuggskajen besökte jag vid två tillfällen den senaste 1 oktober, två veckor efter första besöket.

Peab har fått uppdraget att bygga deletappen Haga Rosenlund. Peab ska bygga en underjordisk pendeltågsstation som är 250 m lång. Jag har tidigare berättat om förseningar i bygget i i den här länken finns mer om Haga https://www.sluk.se/vastlanken-haga-blir-kraftigt-forsenat/.

Det är roligt när man kan skoja att det bor ett bergtroll under Rosenlundsbron.

På Masthuggskajen byggs halvön och fundament fraktas från Frihamnen. Halvön blir 20 000kvm och kommer att bebyggas med bostäder, kontor och parker.

Deletapp Korsvägen pågår och man bygger tunnel under Liseberg.

I bildspelet nedan finns mer information om dessa stora projekt.

Relaterade bilder:

Publicerad den

Västlänken ovan mark, från Olskroken till Korsvägen

Det var väldigt länge sedan som jag följde upp vad som händer med Västlänken. Nu var det dags! Jag har läst och sett att det finns intressanta platser att dokumentera ovan mark. Det hade varit roligt att få följa med på en tur i tunnlarna, men det är få förunnat!

Det var tidig förmiddag och dimman låg över älven. Jag klättrade upp för en bergknalle i Olskroken, för att visa hela Olskroksbron, som nu är sammangjuten. Sen körde jag till Skansen Lejonet, vilket inte var helt enkelt att hitta dit. Gps:en var inte uppdaterad och gav felaktiga instruktioner. Från Skansen Lejonet ser man tunnelingången, som fortsätter in under berget.

I Östra entreprenaden är schakten täckta, även mycket vid Centralstationen och i Haga. I Haga är Rosenlundskanalen öppen igen. Hoppas att Paddan kan börja köra där i mars! När man passerar Rosenlundsbron, hör man ett brummande. Det ska vara ett bergtroll som har fått ett tillfälligt boende där!

Nedanför Sankt Eriksgatan, vid Operan och vid Korsvägen är schakten öppna och aktiviteterna är inte lika många som vid stationsområdet och vid Olskroken.

Vill du veta mer, så titta på bilderna här och läs mer :

Relaterade bilder: